Stel: je hebt gisteren een auto-ongeluk gehad. Jij kwam van rechts, had voorrang, maar kreeg het niet. Je mankeert zelf gelukkig niets, maar je auto heeft veel schade. Iedereen weet dat je in zo’n geval de schade aan je auto kunt verhalen op de veroorzaker van het ongeval en iedereen doet dat dan ook.
Stel nu dat je iets minder geluk hebt gehad. Naast de schade aan de auto heb je zelf een gebroken been, waardoor je je werk gedurende zes weken niet kan doen. Niet iedereen weet dat je de inkomensschade die je daardoor lijdt, ook kunt verhalen. En nog minder mensen weten, dat ook jouw werkgever de schade die hij door jouw arbeidsongeschiktheid lijdt kan verhalen.
Het verhalen van schade op een derde heet regres. Wanneer een werknemer arbeidsongeschikt is geraakt door toedoen van iemand anders, buiten zijn schuld om, kan de werkgever zijn recht op regres uitoefenen en de geleden schade op de schuldige verhalen. De schade die je als werkgever kan verhalen is het nettoloon van de werknemer en de reintegratiekosten (bijvoorbeeld bedrijfsartsbezoeken) gedurende de ziekmelding. Het verhalen van deze werkgeversschade op de veroorzaker van het ongeval is niet ingewikkeld wanneer je alle gegevens van de schuldige partij hebt verzameld. Volg hierbij onderstaande drie stappen.
1. Stuur de werknemer naar de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan vaststellen of er sprake is van arbeidsongeschiktheid. Tevens laat je hem vaststellen (zwart op wit!) dat er een causaal verband is tussen het ongeval en de arbeidsongeschiktheid.
2. Je stelt een brief op aan de veroorzaker van het ongeval, in de praktijk is dit meestal rechtstreeks aan zijn verzekeraar. Je eist in de brief erkenning van de aansprakelijkheid van de schade binnen een redelijke termijn (ik zelf doe altijd vier weken). De terugkoppeling van de bedrijfsarts voeg je toe als bijlage.
3. Zodra je de erkenning binnen hebt kun je de claim indienen. Wanneer zoals in bovenstaand voorbeeld de termijn is te overzien, is het vaak handig te wachten tot de werknemer volledig hersteld is. Je weet dan de exacte hoogte van de claim en deze kun je dan in één keer volledig indienen bij de verzekeringsmaatschappij, deze kan vervolgens het geld in één keer overmaken.
Dus voortaan als je een werknemer aan de lijn hebt die zich ziek meldt omdat hij een ongeluk heeft gehad: doorvragen! Was het niet zijn schuld? Dan is er misschien persoonlijke ellende voor de werknemer, maar de financiële ellende voor jou als werkgever blijft binnen de perken.
Mark Idzinga, November 2010
Leave a Reply