Een simpel testje.
Dat je belangrijke informatie oplevert.
Over je bedrijfsarts.
Begrijpt jouw bedrijfsarts zijn kerntaak?
Dat is natuurlijk belangrijk om te weten.
Essentieel zelfs.
Om tot goede verzuimbegeleiding te kunnen komen.
(en ja, goede verzuimbegeleiding leidt tot een lager verzuimpercentage omdat er dan minder mensen onnodig ziek thuis zitten)
De kerntaak van de bedrijfsarts: beoordelen.
Het beoordelen van de arbeidsgeschiktheid van de werknemer die in de spreekkamer tegenover hem zit.
Verklaart ziekte waarom je werknemer niet werkt?
Dat wil je weten van de bedrijfsarts.
Maar sommige bedrijfsartsen willen meer doen. Veel meer. Die willen zich helemaal niet beperken tot het beantwoorden van de vragen die jij hem stelt.
Saaaaaaaaaaai, zo’n dag waarbij de hele tijd zieke werknemers je spreekkamer in en uit lopen en je als bedrijfsarts even je kunstje moet doen.
En dus gaan die bedrijfsartsen een beetje initiatief tonen.
Wat bemiddelen bij een arbeidsconflict bijvoorbeeld. Waarbij de bedrijfsarts dus een deel van de taken van de casemanager of mediator overneemt.
Of de spreekuren gebruiken om behandelende gesprekken te voeren met werknemers met psychische klachten. Een taak die bij de huisarts/psycholoog moet liggen.
Wanneer bedrijfsartsen meer gaan doen dan hun kerntaak, leidt dat onherroepelijk tot meer ziekteverzuim.
Waarom?
Omdat de bedrijfsartsen dan dingen gaan doen, waar zij niet voor aangetrokken zijn. Ze dan taken uitvoeren waar andere mensen domweg beter in zijn.
Ik steek veel tijd in het selecteren van de allerbeste bedrijfsartsen voor mijn vaste klanten. Voor het kennismaken ga ik graag op bezoek. Een werk-/spreekkamer zegt namelijk veel over een bedrijfsarts.
Hoe word ik ontvangen?
(zoals ik word ontvangen, worden waarschijnlijk ook de werknemers van mijn klanten straks ontvangen)
Is de kamer opgeruimd?
(nette kamer, nette terugkoppelingen)
Computer aanwezig?
(er zijn nog artsen die eerst alles opschrijven, en ‘s avonds pas hun aantekeningen uitwerken, wat betekent dat ik langer moet wachten op terugkoppelingen)
En: staat er een behandeltafel?
Bedrijfsartsen die meer willen doen dan alleen beoordelen hebben vaak zo’n lelijke behandeltafel in de hoek van hun spreekkamer staan.
En dus doe ik een simpel testje.
De behandel-tafel-test.
De eerste stap: kijken.
Een visuele check.
Staat er een behandeltafel?
Nee? Prima.
Ja? Dan moeten we vragen stellen.
Vraag: “Jeetje, een behandeltafel. Gebruik je die nou vaak?”
Antwoord A – “Nee, die staat er alleen voor de sier.”
Antwoord B – Ja, die komt regelmatig goed van pas!
Antwoord A: prima. Een behandeltafel die niet gebruikt wordt is hetzelfde als een spreekkamer zonder behandeltafel.
Kennelijk snapt deze bedrijfsarts dat je ook prima een oordeel kunt vellen over iemand zijn arbeidsmogelijkheden en -beperkingen, zonder die persoon zelf van top tot teen na te kijken.
We hebben hier vast een zeker te maken met een bedrijfsarts die begrijpt wat zijn kerntaak is.
Antwoord B: de bedrijfsarts heeft een behandeltafel en hij gebruikt ‘m?
Doorvragen…
Vraag: “Waarvoor gebruik je de behandeltafel dan?”
(we belanden nu in een cruciale fase van de test…)
Geeft de bedrijfsarts aan recentelijk nog de knie van een werknemer met knieklachten te hebben nagekeken: wederom prima. Check wel even of hij ook een voorstander is van het opvragen van medische informatie. En dus niet volledig vertrouwt op zijn eigen inschatting. Belangrijk in het kader van de zorgvuldigheid.
Maar… geeft de bedrijfsarts aan werknemers met bepaalde rug- nek- en schouderklachten zelf te behandelen… da’s echt foute boel.
Een bedrijfsarts die (ook) behandelt, heeft een verkeerde opvatting van zijn takenpakket. Die begrijpt niet waar jij behoefte aan hebt. Waar jij hem voor inhuurt. En met zulke bedrijfsartsen wil je niet samenwerken.
De bedrijfsartsen die ik inschakel voor mijn vaste klanten, slagen altijd met vlag en wimpel voor mijn testje.
Doorstaat ook jouw bedrijfsarts de behandel-tafel-test?
Mark Idzinga, Juni 2014
Leave a Reply