Om mijn klanten goed te adviseren, werk ik samen met goede bedrijfsartsen. Zij stellen mij namelijk in staat de loonschade, een belangrijk deel van de totale verzuimkosten, te minimaliseren.
Recentelijk heb ik weer enkele in-take gesprekken gevoerd met bedrijfsartsen om mijn bedrijfsartsennetwerk verder uit te breiden. Hoe ik een goede bedrijfsarts herken? Door tijdens de in-take in ieder geval een volmondig ‘ja’ te krijgen op onderstaande vijf vragen.
1. Ben je bereid te werken volgens het verzuimregiemodel? Werken volgens dit model betekent dat de regie in het dossier bij de casemanager, en dus de werkgever, ligt en niet bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts beperkt zich in essentie tot het antwoord geven op de vraag of een werknemer in staat is zijn werk te doen, en indien dit niet het geval is of dit wordt veroorzaakt door ziekte of gebrek. Overige adviezen en bijvoorbeeld vervolgafspraken worden uitgevoerd en ingepland in overleg met de casemanager.
2. Heb je kennis van het beoordelingskader poortwachter van het UWV en werk je conform dit kader? Bedrijfsartsen die niet bekend zijn met dit beoordelingskader (en dat zijn er helaas veel!) vergroten het risico op onnodige verzuimkosten en loonscanties door het UWV.
3. Ben je bekend met de standaard verminderde arbeidsduur? Een essentiele standaard, welke voorkomt dat zieke werknemers onnodig in werktijden worden beperkt.
4. Adviseer je volgens de actuele richtlijnen? Veel voorkomende redenen van ziekmeldingen in Nederland zijn: lage rugklachten, psychische klachten en arbeidsconflicten. Voor alle drie zijn richtlijnen geschreven waar de bedrijfsarts zich aan dient te houden (of alleen met een goede reden van kan afwijken). De richtlijnen zorgen voor een snelle terugkeer op de werkvloer.
5. Adviseer je altijd in termen van beperkingen/mogelijkheden? Zeer belangrijke vraag. Je wil geen bedrijfsarts die na elk spreekuur zegt “Werknemer is arbeidsongeschikt. Ik zie werknemer over 4 weken weer”. Ik wil van de bedrijfsarts horen wat de beperkingen zijn van de werknemer. Uitgangspunt daarbij is de Functionele Mogelijkheden Lijst (FML). Als bekend is wat de beperkingen zijn, is ook bekend wat de mogelijkheden zijn. Zodoende kan de werknemer, eventueel met aangepast werk, weer sneller terugkeren op de werkvloer.
Ben je zelf op zoek naar een nieuwe arbodienst of bedrijfsarts om mee samen te werken? Wellicht dat bovenstaande vijf vragen ook jou kunnen helpen bij je keuze.
© Mark Idzinga, Augustus 2010
Leave a Reply