Jij en de zieke werknemer zijn 2 spelers van hetzelfde team.
Omdat je als casemanager veel tijd besteedt aan lastige dossiers (waar soms geen beweging in lijkt te zitten) realiseer je je dat wel eens onvoldoende.
Vandaar even een reminder.
Jij en de zieke werknemer zijn géén tegenstanders.
Maar teamgenoten.
Jullie hebben namelijk allebei hetzelfde doel: werkhervatting.
Waarom voelt dat dan toch niet altijd zo?
Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar veel nieuwe klanten erbij gekregen. Het leukste van nieuwe klanten vind ik dat er bijna altijd wel een paar werknemers langdurig thuis zitten.
Nouja… je begrijpt wat ik bedoel: ik heb meteen een paar dossiers op mijn bureau waar ik mijn tanden in kan zetten.
Ik neem de dossiers door, vertel mijn nieuwe klant wat de vorige arbodienst niet slim heeft gedaan en hoe we de ontstane problemen snel gaan oplossen.
Daarna bel ik altijd zelf even met de zieke werknemer.
Waarom?
Omdat de eerste reactie van de werknemer op mijn belletje mij veel informatie geeft.
Een werknemer die vanwege ziekte zijn geliefde werk niet meer kan doen, is blij met alle hulp die langskomt.
Die ziet een nieuwe arbodienst of casemanager als een kans.
Die is blij met mijn telefoontje.
En… een werknemer die op mij reageert als iemand die hem weer aan het werk gaat sturen heeft een verborgen agenda.
Daar speelt meer.
Een conflict.
Misschien speelt er iets in de privésfeer waardoor het hem goed uitkomt dat hij momenteel niet werkt.
Of zo iemand vindt z’n werk gewoon niet meer leuk. En probeert daar onderuit te komen door middel van een ziekmelding.
Het maakt niet uit wat de echte reden is.
De reden dat deze meneer niet werkt, is niet alleen ziekte. En daar gaat het om.
En omdat er meer aan de hand is dan iets medisch, zal verbetering van de medische situatie ons niet dichter bij het doel brengen: werkhervatting.
De andere reden, wat die ook is, zal werkhervatting in de weg blijven staan. En dus zal ook daar een oplossing voor moeten komen.
Wanneer werknemers angstig reageren op mij, gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Deze werknemers zien mij niet als teamgenoot, maar als tegenstander.
Angst is een goede raadgever.
Mark Idzinga, Februari 2014
Leave a Reply