Ziekteverzuim is geen rocket science.
Daar zijn we het wel over eens, toch?
Maar als je weinig ervaring hebt met bepaalde situaties, is een foutje snel gemaakt. En een fout bij ziekteverzuim, zorgt er voor dat mensen onnodig (lang) ziek thuis zitten.
En dat willen we niet.
En daarom maken we de leidinggevende dus nooit casemanager
(geloof me: allemaal idioten die dat adviseren)
Maar welke taakverdeling bij ziekteverzuim is dan wel handig?
Wat doe je zelf?
En wat kun je – met een gerust hart – aan je leidinggevenden over laten?
Hoe langer een ziekmelding duurt, hoe complexer het wordt.
Niet eens zo zeer dat de taken echt ingewikkeld worden.
Alleen je komt in situaties, waar je niet zo vaak mee te maken hebt gehad.
Laat het mij uitleggen. Hieronder een uitstroomcurve.
Hier zie je hoe ziekmeldingen zich ontwikkelen na verloop van tijd.
Op dag 1 staat 100% van de ziekmelders, ziek gemeld.
Logisch.
Na een paar dagen is de meerderheid van de mensen die zich hebben ziekgemeld al weer aan het werk.
En na 2 weken, is van de mensen die zich hebben ziekgemeld, nog maar zo’n 15% ziek.
Het is dus duidelijk dat we allemaal veel meer ervaring op doen met bijvoorbeeld het opstellen van een plan van aanpak, dan met WIA-aanvragen.
Omdat een plan van aanpak gewoon veel korter na de ziekmelding gemaakt moet worden.
Stel je voor dat jij HR-manager bent van een bedrijf met 100 werknemers, met 10 leidinggevenden. Gemiddeld zul jij dus jaarlijks 10 x zo vaak betrokken zijn bij het opstellen van een plan van aanpak, als een van jouw leidinggevenden.
Dus: plan van aanpak opstellen? Zelf doen. Omdat jij hier meer ervaring mee hebt. En dit dus beter kunt.
FML’s laten opstellen, gesprekken met arbeidsdeskundigen, deskundigenoordelen bij het UWV aanvragen.
Het moet goed gebeuren.
Hiervoor geldt allemaal hetzelfde. Val je leidinggevenden hier niet mee lastig.
En doe het dus zelf.
Er is echter 1 uitzondering: het ziekmeldingsgesprek.
Het ziekmeldingsgesprek moet door de leidinggevende gedaan worden. Omdat een goed ziekmeldingsgesprek alleen gevoerd kan worden door iemand die dicht op de werknemers staat.
Het begin van de ziekmelding is dus het domein van de leidinggevende.
Het ziekmeldinggesprek. En de acties daar uit voortvloeien.
In 85% van de gevallen lukt het de leidinggevende om binnen 2 weken tot een volledige hersteldmelding te komen met zijn zieke werknemer.
Maar hoe langer de ziekmelding duurt, des te meer gaat de leidinggevende naar de achtergrond. En kom jij als casemanager nadrukkelijker in beeld.
Voor nog meer duidelijkheid: spreek een duidelijk overdrachtsmoment af.
Dus bijvoorbeeld: indien een werknemer na 2 weken nog niet volledig hersteld is, neem jij het dossier van de leiddinggevende over.
Dat is helder. En vermindert de kans op fouten. En dus zitten er minder werknemers onnodig ziek thuis.
En dat is toch wat we willen.
Het alternatief?
De leidinggevende eindverantwoordelijk maken voor het gehele verzuimdossier.
Van ziek- tot en met hersteldmelding.
Grote kans dat jij dan op vrijdag lekker op tijd naar huis kan. Maar ook een grote kans dat er veel werknemers onnodig ziek thuis zitten. Omdat je jouw leidinggevenden dingen laat doen die hij nooit eerder heeft gedaan.
Mark Idzinga, Maart 2014
Leave a Reply